בינינו, זה אחד הכוחות המניעים את הכלכלה של הדור האחרון: לדעת מה זול עכשיו ויהפוך למאוד יקר בהמשך. אותו סטרטאפ שהמנייה שלו תעוף למעלה, או פיסת נדל"ן נטושה ומוכת ביצות עתירות היתושים, שנקנתה בסכום סמלי ונמכרה במאות מיליונים. מינימום.

העתיד
גם במכוניות, כמו מוצרי צריכה אחרים, יש דגמים שהיו עממיים ולאחר שנים מחירם הרקיע שחקים. דה שבו סהרה או פולקסווגן סינכרו קראוול למשל. שלא לדבר על מרצדס 300SL או פורשה 911 993, ב.מ.וו סדרה 3 (ו־M3) E36- כלומר, דגמים ששילבו משהו מיוחד  שלא חזר עוד.

כמובן, מייצרים דגמים ויחידות שנועדו להיות כאלה מלכתחילה, כמו מהדורות מיוחדות של מכוניות קיצון במיליוני אירו/דולרים ורשימת לקוחות שנסגרה כבר. אבל זה לא קונץ.

הרעיון הוא לקנות היום במחירים סבירים את מה שיהיה בעל ערך מחר (במובן המטפורי, כמובן). כאן חובה לציין, וזה מקור הכתבה, כי עניין זה נוצר מול עינינו ממש: אנחנו עומדים במפנה של תקופה שבסופה עולם הרכב יהיה שונה לגמרי. ומכוניות מופלאות של היום יהיו ממש מבוקשות במובן האספני. אבל גם אם לא, הן ישמרו עולם של סערת חושים מסוג שלא יתקיים בכלל.

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: Alexander Popov

המצב
האיחוד האירופאי כבר קבע כי החל מ־2035 ייאסר ייצורם של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית, קליפורניה, העשירה ובעלת האוכלוסייה הגדולה במדינות ארה"ב, הודיעה כי תאסור באותה שנה על עלייתן לכביש של מכוניות עם מנועים כאלה. תעשיית הרכב, בהתאם, נעה במהירות לעולם מחושמל. מכוניות עם מנועי בעירה פנימית בכלל, כאלה מרגשות בפרט, יהיו נחלת העבר.

הבאנו כאן מכוניות בעלות ערך כזה שניתן לקנות היום, להשתמש בהן, גם לשמר אותן לזמנים ההם- להנאה, ריגוש, נוסטלגיה למה שאז יהיה בחזקת היה. וכנראה גם עם ערך אספני רב. גם כספי. ביחס לשימוש אז, איסור על תנועת רכב כזה צפוי ב־2050, ומן הסתם לספורטיביים שבהם יהיו מסלולים ואלה לשטח יוכלו להגיע לכזה מרוחק (נגררים על־ידי כלים חשמליים, כמובן).
___________________________________________________________________

הרשימה
יצרנו מספר הקבצות ובחרנו דגמים הזמינים כיום באולמות התצוגה העונים על הקריטריונים הנ"ל. כמובן אתם מוזמנים ליצור את הקבוצות שלכם ו/או למצוא דגמים לטעמכם ותקציבכם, כאשר הרשימה הזאת מהווה סוג של בסיס וכיוון דרך.


ספורט להמונים

טויוטה יאריס GR
מחיר התחלתי כ־200,000 שקלים
מחיר לגרסה המומלצת כ־250,000 שקלים (עם "חבילת ביצועים")

טויוטה יאריס GR רק נראית דומה לטויוטה יאריס קטנה ותמימה. מדובר במכונית שהיא הבסיס ליאריס שמתחרה באליפות העולם בראלי (WRC), וזו שונה לגמרי מבחינה מכנית. יאריס GR מוצעת במרכב שלוש דלתות שאינו קיים ביאריס רגילה, GR ארוכה ורחבה משמעותית ממנה. על ההנעה מנוע טורבו־בנזין 1.6 ליטר 3 צילינדרים בלבד המייצר 261 כ"ס ו־36.7 קג"מ, תיבה ידנית 6 הילוכים דיפרנציאל מרכזי והנעה כפולה.

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: טויוטה

כמה וכמה? 1.3 טון ו־5.5 שניות ל־100 קמ"ש(!). המתלים האחוריים הם עצמות־עצה כפולות. ניתן להוסיף, לפי השוק, "חבילת ביצועים" הכוללת, בין היתר, דיפרנציאלים ננעלים מוגבלי החלקה (TORSEN) מלפנים ומאחור(!).

המחיר מפתיע לטובה; באנגליה ובגרמניה, מחירה של יאריס GR גבוה בכ־40% מזה של יאריס קרוס היברידי (140,000 שקלים כאן), קצת פחות מ־200,000. בהינתן הביקורות המהללות של ירחוני הרכב המובילים באירופה, נשאר רק לפתוח הזמנה בסוכנות היבוא האישי הקרובה למקום מגוריכם.

אפשרויות נוספות מיני קופר (3 דלתות, 1.5 ליטר, ידנית), פורד פיאסטה ST, ניסאן Z, סובארו BRZ/טויוטה GT86 GR
____________________________________________________________________

ספורט נגיש

ב.מ.וו M240i
מחיר התחלתי 415,000 שקלים (M240i עם הנעה כפולה)

ז'אנר הקומפקטיות הלוהטות (הוט־האצ') היוקרתיות כולל מעט דגמים- אבל כל אחד מהם זהב, כל אחד מציע את מיטב הטכנולוגיה במערכות ההנעה, המתלים והמולטימדיה. ב.מ.וו M240i היא הצעה מעולה ועדיפה לא רק בגלל מרכב קופה ומנוע 3.0 ליטר 6 צילינדרים, אלא גם בגלל שהיא מבוססת על רצפת ההנעה האחורית המשרתת את סדרות 3 ו־4.

בארץ, מוצעת M240i עם הנעה כפולה, אבל הנעה אחורית, כידוע, מעניקה סוג של התנהלות דינמית שאין לכאלה עם הנעה כפולה (המהירה יותר). ככל שאודי RS3 ומרצדס A45 AMG מענגות, מדויקות ומהנות בדרכן, המתכון שלהן אינו דומה  לזה של ב.מ.וו.

אפשרויות נוספות אודי RS3, מרצדס A45 AMG
____________________________________________________________________

ספורט יקר

ב.מ.וו M4
מחיר התחלתי 780,000 שקלים (גרסת 'קומפטישן' הבכירה, הנעה אחורית)

משפחתית גדולה/קופה גדולה אבל לא מדי, מנועי 3.0 ליטר 6 צילינדרים חזקים (480-510 כ"ס), הנעה אחורית, אפשרות לתיבה ידנית (גם ב־M3 וגם ב־M4, רק בגרסת 480 כ"ס והנעה אחורית) וסביבת נהג מהודרת. מה עוד נשאר לומר? לקנות עכשיו, לפני שלא יהיו כאלו יותר.

אגב, ל־M3 יש גם גרסת סטיישן סופר־נחשקת. מבנה הסטיישן גם מחמיא לה עיצובית וגם מוסיף ממד של שימושיות, ואנחנו לא רק שאוהבים את זה, אלא סבורים כי יהיה לה, אז בעתיד, ערך רב יותר.

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות

צילום: ב.מ.וו

מכונית נוספת הראויה לרכישה לעתיד לבוא היא מרצדס C63S AMG, מהדור הקודם (W205) - היא הייתה מיוצרת עד לאחרונה, אז הוחלפה בדור חדש עם מערכת הנעה PHEV המבוססת על מנוע בנפח 2.0 ליטר(!). שום סוס נוסף באורווה לא יכפר על אובדן הצליל, וגרסה היברידית כבירת־הספק, הרי זה לא זה בהקשר הזה.

אפשרויות נוספות אלפא רומיאו ג'וליה תלתן־ירוק, מרצדס C63S AMG (דור יוצא), קאדילק CT4 בלקווינג
____________________________________________________________________

סלון ביצועיסטית

קאדילק CT5 בלקווינג
מחיר התחלתי 830,000 שקלים

בין דגמי הסלון, לדגם הנ"ל יש הצעה מיוחדת לעתיד לבוא: מחירו כיום (פחות ממיליון שקלים) סביר יחסית בהשוואה להצעות של טריו גרמניה, ועם זאת הוא מביא מפרט מהמם, חתום על ביצועי־על ומגיש אותם באופן שהוא מרגש ממש.

ובכן, שימו לב לנתונים: מנוע 6.2 ליטר V8 המצויד במגדש־על, וזה מייצר 668 כ"ס ו־91.1 קג"מ, ההנעה אחורית, משך ההאצה 3.4 שניות ל־97 קמ"ש ועד ל־322 קמ"ש. לא נפקד מקומם של מתלים נשלטים אלקטרונית, דיפרנציאל מוגבל־החלקה, בלמים של ברמבו. ועם ביצועים מצוינים בנורבורגרינג, גם היכולת הדינמית נכבדה.

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות

צילום: קאדילק

אלטרנטיבה אחת לקאדילק היא מזראטי גיבלי. דגם ותיק מאוד (שמקורו עוד ב־2013) אבל יש לו אופי מהסוג שנעלם כבר היום - התנהלות פראית, הופעה סקסית, פסקול ייחודי וקרבי, היגוי חד ובקרת יציבות ליברלית מאוד. גיבלי מכניסה לאווירה מיוחדת מרגע ההתנעה, בהחלט מה שקורה עם גרסאות הביניים שיש להם 3.0 ליטר, V6 והנעה אחורית עם 350 כ"ס או 430 כ"ס.

אפשרויות נוספות מזראטי גיבלי S
____________________________________________________________________

מכונית שרירים

דודג' צ'אלנג'ר
מחיר התחלתי כ־300,000 שקלים (3.6 ל', אוט', SXT)
מחיר לגרסה המומלצת כ־500,000 שקלים (6.4 ל', R/T Scat Pack Widebody)

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: דודג'

דגמים אלו הם מהביטויים הבוטים ביותר של אותו עולם רכב ההולך והנעלם: מבנה קופה סקסי ומנועי V8 מרטיטי לבבות. בהשוואה לפעם, המנועים של השנים האלה ממש־ממש חזקים, ולכל אחד משלושת הדגמים הקיימים (צ'לנג'ר, מוסטנג, קמארו) גם גרסה מהודקת ומוכוונת־מסלול.

הנבחרת שלנו זוהי דודג' צ'לנג'ר. אנחנו אוהבים גם את האחרות, אבל לצ'לנג'ר הופעה שרירית ומאיימת, נאמנת מאוד למקור משנות השבעים. מעבר לזה שיש לה מגוון מנועי V8 יש לה גרסה שהיא ממש נכונה לטעמנו, R/T Scat Pack Widebody- עם מנוע 6.4 ליטר בריא, אפשרות לתיבה ידנית (למעוניינים) ובולמי זעזועים בעלי יכולת שינוי כיול של בילשטיין (יחידה עם בולמים אלו). ישנן גרסאות חזקות יותר עם מנוע 6.2 ליטר עם מגדש־על ומספר רמות הספק עד 820 כ"ס(!!), וגם הם מהדברים שכדאי לקחת לעתיד.

אפשרויות נוספות פורד מוסטנג V8 (מנועי 5.0 ליטר/5.2 ליטר), שברולט קמארו V8 (מנוע 6.2 ליטר, אטמוספרי או עם מגדש־על)
____________________________________________________________________

רב שימושי

אודי A6 אולרוד
מחיר התחלתי כ־450,000 שקלים (2.0 ל' דיזל/204 כ"ס, אוט', 4x4)
מחיר לגרסה המומלצת כ־600,000 שקלים (דיזל 3.0 ל'/344 כ"ס, אוט', 4x4)

כשזה מגיע למוצרי עילית, המשלבים תכנון וביצוע ברמה הגבוהה ביותר — הסחורה תגיע לרוב מגרמניה, בדרך כלל ממותגי היוקרה. תחת ההגדרה "דגמים שלמים" נמצאים דגמים מקטגוריה E בגרסאות סטיישן עם מערכות הנעה חזקות — כאשר השיא, לטעמנו, אלו גרסאות הפנאי שלהן, המציעות מרווח גחון מעט יותר גבוה ולרוב גם קפיצי אוויר תקניים.

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות

צילום: אודי

בקטגוריה הזו בולטות אודי A6 אולרוד, החלוץ משנות התשעים ומרצדס E קלאס אול־טריין. אלו מכוניות שמסוגלות לאכלס משפחה שלמה, על ציודה, ולצאת לטיול חוצה יבשות בנוחות מרבית.

אפשרויות נוספות מרצדס E קלאס אול־טריין
____________________________________________________________________
 
פתוחה, קטנה

מיני קופר קבריולה
מחיר התחלתי 214,000 שקלים (1.5 ל', אוט')
מחיר לגרסה המומלצת 318,000 שקלים (JCW)

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: אלי שאולי

פתוח זה יופי, יופי כזה עם כיף בנהיגה זה קסם. ושילוב שכזה תמצאו במיני קופר קבריולה, והכי כדאי זו הגרסה שהיא הכי־הכי: JCW — הכי חזקה ומבצעת (231 כ"ס, 6.5 ש' ל־100 קמ"ש; יש לה תיבה עדיפה (פלנטרית 8 היל'), ובולמים עדיפים (אדפטיביים), המחיר שלה, ביחס לגרסאות אחרות סביר יחסית, עם פער מחיר קטן (24,000 שקלים) בהשוואה ל־S קבריולה עם תיבה דו־מצמדית וללא הבולמים.

אפשרויות נוספות אודי TT קבריולה, מאזדה MX-5
____________________________________________________________________

פתוחה, מבצעת

פורשה 718 בוקסטר
מחיר התחלתי 500,000 שקלים (2.0 ל', אוט')
מחיר לגרסה המומלצת 820,000 שקלים (ספיידר)

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: פורשה

פורשה בוקסטר משלבת את שני הדגמים הנ"ל — ספורטיבית ופתוחה. אפשר לקנות את השניים הנ"ל במקום ולהישאר עם עודף, אבל אז נשארים בלי פורשה, מהסמלים הבולטים למצוינות מוטורית - וכאן מדובר בהצעה שפויה. בוקסטר בפני עצמה היא פנינה, וגרסת ספיידר היא הקרם דל־לה קרם - כעת עם מנוע בוקסר מרכזי שש־בוכנות, אטמוספרי, בנפח 4.0 ליטר, עם שיא הספק של 420 כ"ס ב־7600 סל"ד וקו אדום ב־8000.

בספיידר גם מתלה קדמי ומערכת בלמים זהים לאלו של 911 GT3, ואילו בולמי הזעזועים והתוכנה של ABS/ESP זהות לאלו של 911 GT3 RS. הספיידר מונמכת ביחס לבוקסטר רגילה ב־3 ס"מ והמוט המייצב ניתן לכוונון. בנוסף לכל העונג הזה, מי שחפץ בקלאסיקה אמיתית יגלה כי ספיידר מוצעת גם עם תיבה ידנית. לקנות ולא למכור לעולם. גם גרסת GTS יכולה לבוא בחשבון. 

הגרסה הזו היא למעשה בוקסטר רגילה עם מנוע ה־4.0 ליטר המופלא, כולל האפשרות לתיבה ידנית, בלי שדרוגי המתלים מ־911 ובמחיר נמוך בכ־100,000 שקלים (מ־725,000 שקלים).

____________________________________________________________________

קופה מרגשת.
לקסוס LC500
מחיר התחלתי 835,000 שקלים

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: עזרא רפאל

נציגות נוספת של עולמות היוקרה — מה לעשות, על תכנון וביצוע איכותיים צריך לשלם, והרבה — כאן בהצעה שהיא כבר נדירה, תהיה מהנה ובהמשך כנראה מבוקשת מאוד; גם בגלל שזו מכונית שהיא רק להנאה, ותכונותיה השימושיות מצומצמות בגלל מה שהיא; זוהי קופה — תצורה חסרת הגיון, שהיא בעיקר מאוד יפה, ובמקרה דנן ממש יפהפייה.

בגבולות המחיר שלנו נמצאים רק שני דגמים כאלו — לקסוס LC ומרצדס E קלאס קופה. שתיהן מבוססות על פלטפורמה המשרתת דגמי סלון (קטגוריה E) ושתיהן ישאירו עודף ממיליון שקלים; סדרה 8 של ב.מ.וו מתחילה במחיר הצמוד מדי לשבע ספרות, לאודי אין נציגה בפלח הזה.

לקסוס ומרצדס מאוד שונות בגישתן — האחת מוחצנת והשנייה מאופקת, לאחת מנוע מרגש וכריזמטי ולשנייה מערכת הנעה חזקה ויעילה. E קלאס קופה זו מרצדס קלאסית במובן הטוב של המילה, אבל לקסוס היא הנציג המקורי של ההווה לעתיד לבוא, בייחוד כאשר LC500 מגיעה עם V8 אטמוספרי.

אפשרויות נוספות מרצדס E450/E400d קופה
____________________________________________________________________
 
אייקון בשטח

ג'יפ רנגלר
מחיר התחלתי 300,000 שקלים
מחיר לגרסה המומלצת 700,000 שקלים (בנזין 6.4 ליטר, ארוך/רוביקון)

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: יואל פלרמן

ג'יפ רנגלר הוא נצר ישיר למייסד שושלת רכבי השטח, אי־אז ב־1941. ככזה, גם הוא מבוסס על שלדת סולם, שני סרנים קשיחים, הנעה אחורית המשולבת לכפולה, הילוך כוח. דור ההמשך, רנגלר (1987) הגיע גם עם גם עם מרכב 4 דלתות שניתן לפירוק.

במבחן ההשוואתי שערכנו בין רנגלר (רוביקון) ופורד ברונקו (בדלנס) גילינו שרנגלר נחות מהמתמודד החדש ברוב הפרמטרים, למעט במקום אחד: בשטח. בין שני הכלים עתירי היכולת, רנגלר הצליח להבריק ממש — את מעלה רמון עלינו מבלי לנעול ולנתק שום דבר. וזו סיבה אחת לשמר את הדגם הזה, שבתקופה האמורה לעתיד יהיה קרוב לגיל 100.

רנגלר מוצע עם מספר מנועים, כולל מוגדשים, גם בהיברידי, אבל מכיוון שאנחנו בהקשר מאוד מסוים, לברירת המחדל מנוע בנזין אטמוספרי 3.6 ליטר V6, כי מנוע הוא גם, והרבה, אופי.

ובעניין זה, לדגם זה יש גרסה נחשקת במיוחד — רנגלר 392 רוביקון, עם מנוע בנזין 6.4 ליטר V8 המייצר 470 כ"ס. מנוע זה מוצע רק עם מרכב ארוך ויחס העברה ארוך יחסית בתיבת ההעברה (לנהיגת דיונות), אבל הגרסה מסמנת V על המון סעיפים שגורמים לנו לאהוב רכב — צליל, שטח, גג פתוח. לקנות ולא למכור לעולם.

אפשרויות נוספות פורד ברונקו '2.7 ליטר 'בדלנס'
____________________________________________________________________

רמת חיים בשטח

לנד רובר דיפנדר
מחיר התחלתי 490,000 שקלים (קצר, דיזל 3.0 ל', 200 כ"ס, S)
מחיר לגרסה המומלצת 635,000-720,000 שקלים (קצר/ארוך, בנזין 3.0 ל', 400 כ"ס, SE)

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: רונן טופלברג

יש שיאמרו כי לנד רובר דיפנדר החדש לא אמור להיכנס לכאן. אמנם מדובר ברכב שטח עם יכולת מכובדת, אבל המבנה הבסיסי שלו הוא כשל רכב פנאי מן המניין (מרכב אחוד, מתלים נפרדים), והוא עדין בהרבה ביחס לרנגלר/ברונקו ואפילו ביחס לטויוטה לנד קרוזר.

ההבדל בין דיפנדר לכל דגם פנאי אחר הוא שיש לו מערכות עזר ייעודיות לשטח (נעילות דיפרנציאל, קפיצי אוויר) והן מעניקות לו יכולת שטח גבוהה מהרגיל ביחס לבני מינו, לצד הופעה סקסית ומנועי 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור. בניגוד לאחרים (רנגלר, ברונקו, גם לנד קרוזר), הוא מעניק איכויות נסיעה מעולות, מהטובות בכלל, ואפילו הכישורים הדינמיים שלו נכבדים.

לדיפנדר גם גרסה סופר־נחשקת המבוססת על מנוע בנזין אטמוספרי 5.0 ליטר V8 המייצר 525 כ"ס וזה מוצע גם במרכב הקצר! אמנם, מחירה גבוה מאוד — כשל ריינג' רובר דיזל מהדור החדש (350 כ"ס, HSE) שמחירו בישראל 1.3 מיליון שקלים — אז זו רק גחמה שלנו, מכיוון ש"שיקולי מחיר" הם אלה שמנעו להכניס לרשימה את רכב שהוא כבר אייקון מזה 50 שנים, מרצדס G500 (1.37 מיליון שקלים).

____________________________________________________________________

טנדר מרוץ
ראם TRX
מחיר התחלתי 700,000 שקלים

12 מכוניות מודרניות שיהיו קלאסיקות עתידיות
צילום: RAM

ראם TRX — וגם ממציא הקטגוריה, פורד F-150 רפטור — הם מהביטויים הבולטים למסע הזה: דגם מוקצן מאוד בגרסה שהיא עוד יותר ולא ממש רציונלית: טנדרים שהם לא רק גדולים מאוד אלא גם רכבי מרוץ לשטח, לשניהם מנועי V8 עם מגדש־על וכ־700 כ"ס (5.2 ל' בפורד, 6.2 ל' בראם). הוסיפו לכל אלה גלגלים בקוטר

"37-"35 ובולמי זעזועים בקצה־של־הקצה הטכנולוגי (FOX בפורד, בילשטיין בראם) — מרובי מעקפים; בעלי יחידת בקרה לשינוי ספיקת מעברי השמן בבולם באופן אוטומטי — וקיבלתם שני דגמים נחשקים במיוחד, הראויים לתואר "לקנות ולא למכור לעולם".

נזכיר שלפורד יש גם גרסת רפטור שהיא "רגילה"/"נגישה"/"עממית" (נדרשות הרבה מירכאות כפולות כאן), אבל בארה"ב היא עולה כמו TRX, נחותה משמעותית בנתוניה — ובעיקר: מצוידת במנוע פצפון ממש: 3.5 ליטר כפול־מגדשים V6.

אפשרויות נוספות פורד F-150 רפטור R